EFEKTIFITAS MODEL PEMBELAJARAN TWO STAY TWO STRAY PADA MATA PELAJARAN PAI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SMK DWI PUTRI HUSADA BOGOR
Abstract
ABSTRAK
Ridwan Hadi Pratama, NPM. 141104090253. Effectiveness of Two Stay Two Stray (TSTS) Learning Methods at PAI Subjects to Improve Learning Outcomes of Students of SMK Dwi Putri Husada, Bogor City. Thesis Islamic Education Study Program. Faculty of Islam. This research is a Classroom Action Research, conducted collaboratively between researchers and collaborators. The purpose of this study was to improve the learning outcomes of PAI subjects in class X students using Two Stay Two Stray Learning Method (TSTS). The object of this research was students of the Dwi Putri Husada Vocational School in Bogor City consisting of 43 students. This research was conducted in the odd semester of the academic year 2017/2018. The results showed that the average value of PAI subjects in the first cycle obtained mastery learning outcomes of 44.19%, learning outcomes in the second cycle obtained completeness of learning outcomes by 86.04%. While in the third cycle obtained the completeness of learning outcomes of 91.4 %. the quality of learning implementation in the first cycle obtained a value of 69 and in the second cycle increased to 81. And in the third cycle increased to 90. Based on the results of the study it can be concluded that the Two Stay Two Stray (TSTS) learning method can improve student learning outcomes in class X in SMK Dwi Putri Husada, Bogor City. In addition, the Two Stay Two Stray (TSTS) learning method can increase the activity, cooperation, and courage of students in the learning process.
Keywords: Learning Outcomes, PAI, TSTS
ABSTRAK
Ridwan Hadi Pratama, NPM. 141104090253. Efektifitas Metode Pembelajaran Two Stay Two Stray (TSTS) Pada Mata Pelajaran PAI Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMK Dwi Putri Husada Kota Bogor. Skripsi Program Studi Pendidikan Agama Islam. Fakultas Agama Islam. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas, dilakukan secara kolaboratif antara peneliti dan kolaborator. Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk Mengetahui peningkatan hasil belajar siswa pada mata pelajaran PAI kelas X SMK Dwi Putri Husada dengan menggunakan model pembelajaran Two Stay Two Stray (TSTS). Obyek penelitian ini adalah siswa SMK Dwi Putri Husada Kota Bogor yang terdiri dari 43 siswa. Penelitian ini dilakukan pada semester ganjil tahun pelajaran 2017/2018. Hasil penelitian menunjukan bahwa nilai rata-rata mata pelajaran PAI pada siklus I memperoleh ketuntasan hasil belajar sebesar 44,19%,hasil belajar siklus II memperoleh ketuntasan hasil belajar sebesar 86,04%.Sedangkan pada siklus III memperoleh ketuntasan hasil belajar sebesar 91,4%. kualitas pelaksanaan pembelajaran pada siklus I memperoleh nilai sebesar 69 dan pada siklus II meningkat menjadi 81. Dan pada siklus III meningkat menjadi 90. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa metode pembelajaran Two Stay Two Stray (TSTS) dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran PAI kelas X di SMK Dwi Putri Husada Kota Bogor. Selain itu metode pembelajaran Two Stay Two Stray (TSTS) dapat meningkatkan Keaktifan, kerjasama, dan keberanian siswa dalam proses pembelajaran.
Copyright (c) 2023 International Journal of Social Economics and Finance in Islamic Perspective

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.