Pengaruh Profitabilitas Terhadap Pengeluaran Zakat Pada Bank Umum Syariah Di Indonesia Dengan Ukuran Perusahaan Sebagai Variabel Moderasi
Abstract
Tithe is duty that must be taked to follow Islamic religion belongs tithe companies. Therefore that Islamic bank must takes tithe so that as according to guidance alquran.This research to analyze influence of profitability to tithe expenditure in Islamic Bank in Indonesia which is moderated by size of company. Profitability is measured by ROA and size of company is measured by total asset. This Research is empirical study at Islamic Bank in Indonesia in 4 periods of observation in 2009-2012. Method applied in this research is analytical quantitative method with empirical study approach. Data collecting technique by through secondary data that is data obtained from website, literature and the bibliography. Analyzer applied is Moderated Regression Analysis (MRA). The result shows that company size have moderated influence profitability to tithe expenditure at Islamic Bank.
References
Husnan, S. 1998, Manajemen Keuangan: Teori Dan Penerapan (Keputusan Jangka Pendek), BPFE: Yogyakarta
Meythi, 2005, Rasio Keuangan Yang Paling Baik Untuk Memprediksi Pertumbuhan Laba: Suatu Studi Empiris Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar di Bursa Efek Jakarta, Jurnal Ekonomi dan Bisnis, Vol. XI, No.2, September, 2005
Nugraheni, F. dan Dody H., 2007, Pengaruh Rasio Keuangan CAMEL, Tingkat Inflasi, Dan Uk-uran Perusahaan Terhadap Kinerja Keuangan Perusahaan Perbankan di Bursa Efek Jakarta, Wahana, Vol. 10, No. 2
Payamta, M., 1999, Evaluasi Kinerja Perusahaan Perbankan Sebelum Menjadi Perusahaan Publik Di Bursa Efek Jakarta (BED", Kelola, No. 26/VIII
Qardhawi, Y., 2007 Hukum Zakat, Pustaka Litera Antar Nusa, Jakarta.
Rachmawati, E., 2004, Analisis Fiskal dan Performa Zakat di Indonesia, Paper
Riyanti, E., 2006, Analisis Aplikasi metode perhitungan zakat perusahaan, studi kasus pada PD Lisha Mart, Skripsi, Prodi Akuntansi Syariah STIE SEBI, Jakarta
Siamat, D., 2005, Manajemen Lembaga Keuangan, Edisi Keempat, Badan Penerbit Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia, Jakarta
Stiawan, A., 2009, Analisis Pengaruh Faktor Makroekonomi, Pangsa Pasar dan Karakteristik Bank terhadap Profitabilitas Bank Syariah, Tesis, Program Studi Manajemen UNDIP
Wijayanto, K., 2007, Zakat Perusahaan dan Pajak Sebagai Corporate Social Responsibility, Syirkah Jurnal Ekonomi Islam. Vol 2,No.1: 69-76. Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri, Surakarta
Zaitun, S., 2000, Analisis Pengaruh Rasio Profitabilitas Terhadap Zakat Pada PT. Bank Muamalat Indonesia, Tesis, Program Pascasarjana Universitas Diponegoro Semarang