Implementasi Manajemen Konten Marketing pada Akun Instagram @paradisojuicebali_

Keywords: Media Sosial, Konten Marketing, Instagram, paradisojuicebali_

Abstract

Bali Paradiso Juice has been using an Instagram account to promote its business since December 2018 with the username @paradisojuicebali_. The account last uploaded a post in January 2023. The number of followers shows 157 followers and 31 posts. The problems with the Bali Paradiso Juice Instagram account include no one managing the Bali Paradiso Juice Instagram account, ineffective promotion, uninteresting content, and lack of captions. This study was conducted to determine the planning, organization, implementation, and supervision in creating marketing content on the @paradisojuicebali_ Instagram account. The type of research used in this study is descriptive qualitative using non-participant observation methods, structured interviews, and documentation. The characteristics of the content that has been created by the author refer to awareness content (soft selling) and entertainment. From the results of the evaluation related to the content that has been uploaded, looking at Instagram insights, although it has not increased significantly, overall the content that has been created is quite good when viewed from several non-followers.

Author Biography

Roselle Fatisya, Universitas Telkom

Marketing Management

References

Antasari, C., & Pratiwi, R. D. (2022). PEMANFAATAN FITUR INSTAGRAM SEBAGAI SARANA KOMUNIKASI PEMASARAN KEDAI BABAKKEROYOKAN DI KOTA PALU. KINESIK, 9(2), 176–182. https://doi.org/10.22487/ejk.v9i2.327

Ardiansah, I., & Maharani, A. (2020). Optimalisasi Instagram sebagai Media Marketing: Potret Penggunaan Instagram sebagai Media Pemasaran Online pada Industri UKM. Bandung: CV. Cendekia Press.

Djaali. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Bumi Aksara.

Elvera, & Astarina, Y. (2021). Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Andi.

Fathan, M. A. (2023). Inilah 8 Alasan Memilih Instagram Sebagai Toko Online, Berikut Penjelasannya! Diambil dari UKM Indonesia website: https://ukmindonesia.id/baca-deskripsi-posts/inilah-8-alasan-memilih-instagram-sebagai-toko-online-berikut-penjelasannya

Hastini, L. Y., Fahmi, R., & Lukito, H. (2020). Apakah Pembelajaran Menggunakan Teknologi dapat Meningkatkan Literasi Manusia pada Generasi Z di Indonesia? Jurnal Manajemen Informatika (JAMIKA), 10(1), 12–28. https://doi.org/10.34010/jamika.v10i1.2678

Komunitas Bukalapak. (2021). 3 Alasan Kenapa Konten Visual Lebih Efektif untuk Promosikan Produk Jualan. Diambil dari Bukalapak.com website: https://seller.bukalapak.com/info/blog/seller-guide/115517-3-alasan-kenapa-konten-visual-lebih-efektif-untuk-promosikan-produk-jualan

Mustafidah, H., & Suwarsito. (2020). Dasar-Dasar Metodologi Penelitian. Purwokerto: UMP Press.

Prima, P. (2024). 10 langkah strategi content marketing untuk bisnis. Diambil dari kitalulus.com website: https://www.kitalulus.com/blog/bisnis/content-marketing/

Rauf, A., Manullang, S. O., Aridiansyah P.S., T. E., Diba, F., Akbar, I., Awaluddin, R., … Yahawi, S. H. (2021). Digital Marketing : Konsep dan Strategi. Cirebon: Penerbit Insania.

Riyanto, A. D. (2023). Hootsuite (We are Social): Indonesian Digital Report 2023. Diambil dari andi.link website: https://andi.link/hootsuite-we-are-social-indonesian-digital-report-2023/

Roosinda, F. W., Lestari, N. S., Utama, A. A. G. S., Anisah, H. U., Siahaan, A. L. S., Islamiati, S. H. D., … Fasa, M. I. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Zahir Publishing.

Sendari, A. A. (2019). Instagram Adalah Platform Berbagi Foto dan Video, Ini Deretan Fitur Canggihnya. Diambil dari Liputan 6 website: https://www.liputan6.com/tekno/read/3906736/instagram-adalah-platform-berbagi-foto-dan-video-ini-deretan-fitur-canggihnya

Setiadi, A. (2016). Pemanfaatan Media Sosial untuk Efektivitas Komunikasi. Cakrawala - Jurnal Humaniora, 16(2).

Steimle, J. (2014). What Is Content Marketing? Diambil dari Forbes website: https://www.forbes.com/sites/joshsteimle/2014/09/19/what-is-content-marketing/?sh=473834df10b9

Sulistiyo, U. (2023). Buku Ajar Metode Penelitian Kualitatif. Jambi: Salim Media Indonesia.

Ulfah, A. K., Razali, R., Rahman, H., Ghofur, A., Bukhory, U., Wahyuningrum, S. R., Yusup, M., … Muqoddam, F. (2022). Ragam Analisis Data Penelitian (Sastra, Riset dan Pengembangan). Pamekasan: IAIN Madura Press.

Ulfatin, N. (2022). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan: Teori dan Aplikasinya. Malang: Media Nusa Creative (MNC Publishing).

Warnaen, A., Solichah, J. M., & Prasetyo, H. (2023). Content Marketing Instagram untuk Membangun Brand Awareness Produk Susu. Agritech: Jurnal Ilmu-Ilmu Pertanian, 25(1), 17–27.

Yonatan, A. Z. (2023). Pengguna Instagram Berdasarkan Rentang Usia 2023. Diambil dari Good Stats website: https://data.goodstats.id/statistic/pengguna-instagram-berdasarkan-rentang-usia-2023-MEdzz

Published
2024-10-22