Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Nasabah Dengan Religious Behaviour Sebagai Variabel Moderator (Studi Kasus Pada Produk Tabungan BNI Syariah)

  • Muniaty Aisyah UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Umiyati Umiyati UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Riyan Apriansyah UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
Keywords: service quality, religious behavior, keputusan nasabah, bank syariah

Abstract

The purpose of this study to analyze the effect of the Decision of the Customer Service Quality as Religious Behavior as a moderator variable. The case study on savings products BNI Syariah in Jabodetabek and Banten. The data used in this study are primary data collected from 255 respondents who are customers of BNI Syariah who open a savings account at the office of Greater Jakarta and Banten. The sampling technique used in this study is a convenience sampling method, the data later in the process by using Structural Equation Modeling (SEM) using a 8.80 Lisrel program.The results of this study indicate that the Service Quality directly influence the customer's decision and Religious Behavior moderating influence to the Decision of the Customer Service Quality.

References

Aisyah, M. (2014). The Influence of Religios Behavior on Consumenrs’ Intention To Purchase Halal-Labeled Product, Business and Entrepreneurial Review Vol. 14. No.1 October 2014. ISSN 0853-9189.
Antonio, S. M., (2006). Islam Sebagai Agama Yang Lengkap dan Universal, Bank Syariah Suatu Pengenalan Umum, Jakarta: Tazkia Institute, Bab I, hal.37-40.
Ash-Shawi, S.M.. & Al-Muslih, A. (2008). Fikih Ekonomi Keuangan Islam, Jakarta: Darul Haq.
Bank Indonesia., www.bi.go.id.
BNI Syariah. (2015). Laporan Tahunan BNI Syariah , www.bnisyariah.co.id.
Choudhury, M.A. (2006). The Islamic World View, Socio-Scientific Perspectives, London and New York: Keagen Paul International.
Daulay, R. (2010). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Bagi Hasil Terhadap Keputusan Menabung Nasabah pada Bank Mandiri Syariah di Kota Medan, Jurnal Manajemen dan Binis Vol 10. No. 1 April 2010.
Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 21, Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro, Cetakan 7.
Haryono, S. & Wardoyo, P. (2013). Structural Equation Modeling Untuk Penelitian Manajemen Menggunakan AMOS 18.00. Bekasi: PT. Intermedia Personalia Utama.
Indriantoro. & Supomo. (2002). Metodologi Penelitian Bisnis untuk Akuntansi Keuangan, Edisi Pertama, BPFE-Yogyakarta.
Kartajaya, H. & Sula, M.S. (2006). “Syariah Marketing”, Bandung: Mizan Pustaka. Cetakan 1.
Kasmir. (2012). Dasar-Dasar Perbankan, Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Kasmir. 2004. Pemasaran Bank, Jakarta: Prenada Media.
Kotler, P. & Kevin, L. Keller., (2012). ManajemenPemasaran. Jakarta: PT. Indeks.
Lovelock, C. & Wright. (2011). Manajemen Pemasaran Jasa, Teknologi, Strategi Perspektif Indonesia, Jakarta: Erlangga.
Lupiyoadi, R. (2014). Manajemen Pemasaran Jasa, Jakarta : Salemba Empat,.
Maholtra, K. N. (2009). Riset Pemasaran, Jakarta: PT. Indeks.
Maski, G. (2010). Analisis Keputusan Nasabah Menabung: Pendekatan Komponen dan Model Logistik Studi pada Bank Syariah di Malang.
Noor, J. (2011). Metodologi Penelitian: Skripsi, Tesis, Disertasi, Dan Karya Ilmiah. Jakarta: Kencana. Edisi Pertama.
Noor, J. (2011). Metodologi Penelitian, Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Otoritas Jasa Keuangan. www.ojk.go.id
Riduwan, E. & Kuncoro. A (2008). “Cara menggunakan dan memakai AnalisisJalur (Path Analysys)”, cetakan kedua, Bandung: Alfabeta.
Septin, W. & Datien. (2009). Meningkatkan Kualitas Pelayanan di Bank Syariah (Penelitian dengan Fuzzy Servqual dan Dimensi Carter, Jurnal Manajemen Bisnis.Vol. 2 No. 1. Surakarta.
Sumantri, B. (2014). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Produk Pembiayaan Terhadap Minat dan Keputusan Menjadi Nasabah di Bank Syariah.
Tjiptono, F & Gregorius, C. (2011). Service Quality & Satisfaction, Yogyakarta: Penerbit ANDI. Edisi III.
Tjiptono, F. (2007). Pemasaran Jasa. Malang: Bayumedia Publishing.
Zickerman, P. (2014). Co Branding: Fit Factors Between Partner Brands. Hamburg: Anchor Academic Publishing. 
Published
2017-12-11
Section
Articles