KAJIAN PENERAPAN ARSITEKTUR ISLAM PADA PAUD UMMUSABRI DI KOTA KENDARI
Abstract
The study on the Implementation of Islamic Architecture at Ummusabri Early Childhood Education Center (PAUD) in Kendari City is an in-depth analysis of the architectural design of this early childhood education institution. The research aims to comprehend the implementation of Islamic architectural principles in the structure of PAUD Ummusabri, with a focus on elements such as lighting, geometric patterns, integration with nature, and the influence of traditional Islamic architecture. The research methodology involves on-site observations, documentation studies, and interviews with architects or relevant stakeholders. The findings are anticipated to provide profound insights into how Islamic architectural design is applied in pre-school educational institutions, particularly in PAUD Ummusabri.
References
Aliefia, S., Ratnasari, A., & Kusuma, A. (2024). Bond, Creative And Nature: Perancangan Ruang Belajar Kreatif Anak Pada Sekolah Dasar Ranca Iyuh. Rustic: Jurnal Arsitektur, 4(1), 30–48.
Amini, A. (2022). Analysis of islamic education institutional management. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(01).
Arsyad, A. I., & Kurniasih, S. (2019). Merancang International Islamic Boarding School Di Jakarta Barat Dengan Penerapan Arsitektur Islam. Maestro, 2(2), 269–277.
Budiyarti, H., Sulfia, S., & Zulkarnain, A. S. (2020). Penerapan Konsep Arsitektur Islam pada Masjid Haji Muhammad Cheng Hoo Gowa. TIMPALAJA: Architecture Student Journals, 1(1), 9–18.
Fikriarini, A. (2011). ARSITEKTUR ISLAM: Seni Ruang dalam Peradaban Islam. El-HARAKAH (TERAKREDITASI), 12(3), 194–206. https://doi.org/10.18860/el.v0i0.452
Fitrah, M. (2018). Metodologi penelitian: penelitian kualitatif, tindakan kelas & studi kasus. CV Jejak (Jejak Publisher).
Fitriana, M., & Purwanti, S. (2023). Kajian Kelayakan Taman Badaan Di Kota Magelang Sebagai Taman Ramah Anak. RUSTIC: Jurnal Arsitektur, 3(2), 88–97.
Hakim, L., Dollah, A. S., Syarif, M., Mustafa, M., Amin, S. F. A., & Zainuddin, S. (2022). Sekolah Islam Terpadu di Kabupaten Kepulauan Selayar Dengan Pendekatan Arsitektur Islam. LOSARI: Jurnal Arsitektur Kota Dan Pemukiman, 221–236.
Kinanti, N. A., & Zulkarnaen, Z. (2024). Optimalisasi Pembelajaran Baca Tulis melalui Sentra Persiapan pada Anak Usia 4-5 Tahun. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 74–86.
Makale, R. P., Mokodongan, E. F., & Abdul, N. N. (2021). Sekolah Menengah Atas Islam Terpadu Kota Gorontalo. JAMBURA Journal of Architecture, 3(1), 1–8.
Matthews, E., & Lippman, P. C. (2020). The design and evaluation of the physical environment of young children’s learning settings. Early Childhood Education Journal, 48, 171–180.
Moser, A., & Korstjens, I. (2018). Series: Practical guidance to qualitative research. Part 3: Sampling, data collection and analysis. European Journal of General Practice, 24(1), 9–18.
Nahminar, M. A., & Mentari, R. D. (2022). Penerapan Arsitektur Islam terhadap Bentuk-Bentuk Simbol dan Ornamen pada Masjid di Kota Kendari. Jurnal Inovasi Sains Dan Teknologi (INSTEK), 5(2), 28–35.
Wijaya, H. (2020). Analisis data kualitatif teori konsep dalam penelitian pendidikan. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.
Wulandari, S., & Nurjayanti, W. (2022). Identifikasi Penerapan Konsep Arsitektur Islam Berdasarkan Aspek Fisik Dan Nilai Pada Bangunan Kuno Man 2 Surakarta.
Zidan, Z., Surana, D., & Al Ghazal, S. (2024). Implementasi Metode Al-Miftah Lil Ulum dalam Mengembangkan Kemampuan Membaca dan Memahami Kitab Kuning Santri Tingkat SMA Di Pondok Pesantren Miftahul Khoir Dago Bandung. Bandung Conference Series: Islamic Education, 4(1).
Copyright (c) 2024 RUSTIC: Jurnal Arsitektur

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.